Dihedral Uçağın kanadının " V " şeklindeki
açısıdır.Aerodinamik dünyasında
dihedralin ne kadarının yeterli olduğu size ve sizin
uçağınızdan
neler istediğinize bağlıdır.Ne kadar hareketli olmalı, ne kadar dengeli uçmalı,
nasıl roll yapmalı ?Hepsi size bağlı.
Fazla dihedrale sahip uçaklar kendi kendilerine düz
uçuş özelliğine ve dönüş sonunda kendi kendine düz uçuşa geçme özelliğine
sahiptir.Bu pilotun sürekli uçağı düz tutmak için kumandalarla savaşmasını
engeller.Şimdi aşağıdaki resimde üstteki iki kanadın durumunu
inceleyelim.Birinci uçak yere paralel uçuyor.Uçağın ağırlığı aşağıya
doğru uçağı çekiyor.Sağ ve sol kanadın yeryüzüne olan açısı eşit.Dolayısiyle
her iki kanadın kaldırma kuvveti eşit olduğu için uçak düz uçuyor.İkinci
uçak sola doğru yatmış.Her iki kanadın yeryüzüne göre olan açısı değişmiş.Dolayısiyle
kanatların yeryüzüne göre olan izdüşümlerinin alanları da değişmiş.Sol
kanat yeryüzüne göre daha paralel olduğu için sağ kanada göre kanat yüzeyi
daha fazla.Bu yüzden daha fazla kaldırma kuvveti üretiyor.
Diğer
kanat ise daha az kaldırma kuvveti üretiyor.Dolayısiyle sol kanat uçağın
sol tarafını daha fazla bir kuvvetle kaldırıyor.Bu özellik
pilot
dönüş sonunda kontrol stiğini bıraktığında (nötr duruma aldığında) uçağın
kendi kendine düz uçuşa geçmesini sağlıyor.
Ancak yukarıdaki durum iyi yanı.Çünkü yukarıda
kalan sağ kanadın sağladığı kaldırma kuvveti şekilde görüldüğü gibi
bir açıya sahip.Dolayısiyle uçağı yana doğru (Sola doğru) itecektir. Eğer
pilot bu durumda düzeltici bir kumanda vermezse bu durumda olacaklar uçağın
Fin/Rudder büyüklüğüne bağlı olarak değişecektir.Eğer Fin/Rudder alanı
yeterli büyüklükte ise uçağın yana kayması uçak düz uçuşa geçinceye
kadar devam edecektir.Eğer Fin/Rudder alanı fazla olursa bu sefer uçak yana
doğru fazla kaymayacak ve biz dönüşümüze bu şekilde devam edeceğiz.Bu
arada dönüşten dolayı doğan merkezkaç kuvveti uçağın kendi kendini düzeltme
özelliğini ortadan kaldıracaktır.Bu durumda diğer kanat yükselecek ve
burun aşağı düşerek spiral bir uçuş sergileyecektir.Buna spiral karasızlık
denir.Çok küçük Fin/Rudder alanı var ise bu sefer uçak düz uçuşa
geçse bile yana kayma devam edecektir.Pilot kaymayı düzeltmek için
ters yönde kumanda verecektir.Bunun sonucunda uçak dengesiz bir biçimde sanki
sarhoş bir insanın yalpaladığı gibi sağa sola yalpalayarak uçacaktır.
Yukarıdaki bilgiler planörler ve serbest uçuş
pilotları için çok çok önemlidir.Bize uçuş sırasında dihedralin uçağı
nasıl kaydırdığını ve uçuşa olan iyi-kötü etkisini açıklar.Resimdeki
dihedrali olan ve kayarak yada dengesiz uçan son uçağın şekline dikkat
edin. Bu durum pilot rudder kumandası verdiğinde yada uçak yandan rüzgar aldığında
olur.İki kanat arasındaki hücum açısı farklılığı uçağın sürüklenme
ekseninden çıkmasına sebep olur.
Kısacası yukarıdaki bilgilerin ışığında biraz fazla dihedral bize düz uçuş
sırasında daha düzgün ve kolay uçuş sağlar.Ancak rüzgarlı havalarda iyi
değildir.İniş-kalkış, yerde uçağı kullanma ve dönüşler biraz çirkin
ve kötü olabilir.Ayrıca roll yaparken uçağınız uçuş ekseninde roll
yapmaz.Yalpalayarak ve irtifa kaybederek yavaş roll yapar.Bütün bunlara
göre ne kadar dihedral istediğinize siz kara verecksiniz.
İYİ
UÇUŞLAR.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder