Radyo kontrollü
bir model uçağın motoru onun kalbi gibidir.Motorsuz bir model
uçak tahta,metal ve boya yığınından başka birşey değildir.Motorun
performansı uçağın performansı için çok önemlidir. Bunun
için model uçak motorlarına özen gösterilmelidir.Teknik
kitaplara uygun kullanım,temiz motor yakıtı,uygun yağ ve
nitro oranı motorun daha uzun ömürlü ve performanslı olmasını
sağlayacaktır. Özellikle toprak pistte kullanılan motorların
temizliğine çok dikkat edilmelidir.Toprak zeminden motorun içine
alacağı ufacık toprak yada taş parçacıkları motorun çok
hassas olan parçalarına büyük zarar verecektir.Böylece
motorun hem kullanım ömrü düşecek hemde performansı
azalacaktır.
Modern model uçak
motorları iki - dört zamanlı yada boksör tipi motorlardır.Glow
Plug dediğimiz özel bir buji ve Glow Fuel dediğimiz model uçak
yakıtı sayesinde manyeto,endüksiyon bobini,platin, distribütör
vb. araçlara ihtiyaç kalmamıştır.Model uçak yakıtı kısaca
%80 metil alkol(methanol),%20 hint yağı (castor oil) karışımından
oluşur.Bunun yanında motorun performansını arttırmak,yanmayı
kolaylaştırmak amacıyla genelde %5 oranından başlayarak
artan oranlarda nitro (nitromethane) eklenir.Metil alkol ana yakıttır.Hint
yağı motoru yağlama görevi yapar.Bu günkü modern yakıtlarda
genelde hint yağı yerine sentetik yağlar kullanılmaktadır.
Karbüratörlü
model uçak motorlarının ölçüleri .049 cu.in. ile 1.2 cu.in.(.80cc
ile 20cc) arasındadır.Bu ölçüler modeller için
kullanabileceğimiz motor seçeneklerini bir hayli artırır.Daha
küçük model uçak motorları (.010 cu.in.'ten küçük) vardır.Ancak
bunlar genellikle karbüratörsüzdür.Küçük uçaklarda ve 2
kanallı uçaklarda kullanılır.
Yeni bir motor:
Yeni bir motor aldığınızda öncelikle harici hasarlara karşı
kontrol edin.Parçalarının tam olup olmadığına bakın.Üretici
firmanın verdiği teknik kullanma talimatlarını okuyun.Tavsiye
edilen şekilde motor açma (rodaj;Break-in) işlemine başlayın.Rodajada
tavsiye edilen yakıtı,tavsiye edilen miktarda kullanın.Tavsiye
edilen pervaneyi kullanın.Pervane belirtilmemişse pervane
tablosunda belirtilen pervanelerden orta seviyede olanını seçin.Motoru
rodaj yapmadan kesinlikle uçağa takıp uçurmayın.
Karbüratör:
Motor çalışırken motorun ihtiyacı kadar yakıt-hava karışımı
göndererek motorun devrini ayarlayan parçasıdır. Bir karbüratörü
incelediğinizde çeşitli ayar yerleri görürsünüz.İlk göze
çarpan Gaz koludur.(throttle arm)Gaz kolunada delikli bir mil(barrel)bağlıdır.Gaz
kolu yaklaşık 45derece ile 90 derece hareket eder.Bu hareket sırasında
barrel döner ve içeri giren hava miktarını ayarlar.Buna bağlı
olarak motora giden yakıt hava karışımı da değişir.Bu değişim
motor devrini ayarlar. Diğer ayarlar karbüratörün ince (fine
tune) ayarlarıdır.
Karbüratörün yan
tarafında genellikle gaz kolunun ters tarafında iğne uçlu ana
ayar vidası vardır. Buna genellikle yüksek hız ayar vidası (High
speed needle valve) denir.Bu ayar motorun maksimum çıkacağı
emniyetli devir ayarını sağlar.Bu ayarı fazla kısarak motoru
yüksek devirde çalıştırmak motorun yağsız kalmasına,aşırı
ısınmasına dolayısiyle motorda fazla aşıntı ve yıpranmaya
sebep olur.Bu ayarı yaparken fazla sıkarak motoru fakir (lean)
çalıştırmamaya özen gösterilmelidir.Motora yeteri kadar yağ-yakıt
karışımının gitmesine müsade edilmeyerek motorun uygun yağlanması
sağlanmalıdır.
Modern ve kaliteli karbüratörlerde motorun rolanti (idle) ayarı
içinde vidalı iğne bulunur.Bunun yeri genellikle gaz kolunun
barrele bağlı olduğu yerin üzerindedir.Bazen tornavida başlıklı,bazen de
elle ayarlanacak şekilde olabilir.Buradan motorun minimum çalışma
devri olan rolantisini ayarlanır.Motor rolanti ile max. devir
arasında rahat çalışmalıdır.
Son ayar ise
barrelin hareket mesafesini ayarlandığı civatadır.Buradan
barrelin en son hangi noktaya kadar kapanacağı ayarlanır.Bazen
rölanti ayarını ayarlamak içinde kullanılır.Ancak bu vidayı
barrelin tam kapanmasını engelliyecek kadar fazla sıkılmamalıdır.Kumanda
üzerindeki gaz kolu ve trim ayarı tam kapalı pozisyonda iken
barrelde tam kapalı olmalıdır.
Karbüratör
ayarları yapılırken ayarlamalar azar azar yapılmalıdır.Özellikle
yüksek hız ayarı yapılırken en uygun ayar noktasının olduğu
aralık çok kısa olduğundan ufak bir ayar fazlalığı motorun
fakir çalışmasına sebep olur.Bu ayar noktasını bulmak
zaman zaman zor olabilir.Bu gibi sebeplerden dolayı modelciler
sabırlı olmalıdır.Karbüratör ayarı yapılırken eğer
motor tam gaz verildiğinde aniden çok devir alıp birden stop
ediyorsa motora az yakıt gidiyor böylece motor fakir çalışıyor
demektir.İğneyi biraz açıp zengin çalıştırmak gerekir.Eğer
gaz verildiğinde motor devir almıyor,yada biraz devir alıp düşük
devirde çalışıyorsa motora fazla yakıt gidiyor yani zengin
çalışıyor demektir.İğneyi biraz kısmak gerekir.Eğer gaz
verildiğinde motor devir almadan stop ediyorsa rolanti ayarı düşük
demektir.
PERVANELER:Pervaneler
çeşitli ölçü ve şekillerde olabilir.Üzerinde iki tane
numara vardır.10x6 gibi.Birinci numara pervanenin çapını
verir.İkinci numara pervanenin bir turda ne kadar yol aldığını
ifade eder.Yukarıdaki örnekte 10 rakamı pervanenin çapının
10 inç olduğunu, 6 rakamıda bir turda 6 inç yol aldığını
gösterir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder