Üsten kanatlı uçağınızı döndürmek istediğinizde uçağınız dönmemek
istiyor ve
aksine burnunu yukarı doğru kaldırıyor mu ? Yada pisti karşılamakta
güçlük çekiyor musunuz ? Dönüşlerde uçağın burnu sizin istemediğiniz
yönde mi kalıyor ?
İşte yukarıdaki problemlerin sebebi adverse yaw
olarak adlandırılır.Bu bütün uçaklara etki eden bir unsur olmasına rağmen üstten
kanatlı uçaklarda çok belirgin bir durumdur.Özellikle uzun kanatlı ve dihedral
açısı yüksek olan üstten kanatlı uçaklarda sıkıcı bir durum alır.Problem uçağı
döndürmek için yatış kumandası verdiğinizde başlar.Örneğin sola dönüşte sol
kanadınız dönüş merkezine göre içte kalır ve alçalır.Sağ kanadınız ise dönüş
merkezine göre dışta kalır ve yükselir.İşte dışta kalan ve yükselen kanat içte
kalan ve alçalan kanada göre daha fazla sürüklemeye (drag) sahip
olduğundan uçağın burnu dönüş yönünün tersine göre dönmeye çalışır ve yükselme
gösterir.İşte adverse yaw budur.Siz uçağınızı döndürmeye çalıştıkça bu durum
devam eder.Dışta kalan kanat hala içte kalan kanada göre daha hızlıdır ve
daha fazla sürüklemeye sahiptir.Sonunda dönüşü tamamladığınızda uçağın burnu
yukarıda ve tam istediğiniz yönde değildir.Özellikle son yaklaşmada pisti
karşılamada zorluk çekersiniz ve tekrar tekrar pas geçersiniz.Tabi sıkıcı bir
durumdur.
Bu durumu düzeltmenin
iki yolu vardır.Birincisi dönüş sırasında rudder kullanmak diğeri ise değişken
aileron hareketi (differential aileron trows) vermektir.
Birinci olarak rudder kontrolü vermeyi
açıklayalım.Sola dönüyorsanız sola rudder sağa dönüyorsanız sağa rudder
kumandası vereceksiniz. Vereceğiniz kumanda miktarı uçağın burnunu dönüş
ekseninde tutacak kadar olmalıdır.Eğer siz acemi iseniz ve aynı anda kumanda
verme konusunda güçlük çekiyorsanız dijital radyonuz bu konuda size yardımcı
olacaktır.Radyonuzun ayar kısmından aileronlarla birlikte rudder kontrolüne mix
yapmanız problemin çözümüne yardımcı olacaktır.Böylece kumandanız siz
dönüş kumandası verdiğinizde oda sizden bağımsız olarak ruddera dönüş kumandası
verecektir.
İkinci çözüm yolu ise değişken aileron
kumandası vermektir.Burada amaç aileronların hareket mesafesini diğerine göre
kısıtlayarak sürükleme miktarını ayarlamaktır.Normalde aileronların hareketini
hem aşağı hem de yukarı olacak şekilde ayarlarız.Ancak burada bunun tam tersini
yapacağız. Döneceğimiz yöndeki aileronun hareket mesafesi diğerine göre daha
fazla olacaktır. Örneğin sola dönerken sol kanadın aileronu sağ kanada göre daha
fazla olacaktır.
Şimdi bunun ayarını nasıl yapacağımızı
anlatalım.İşin püf noktası servoların hareketinin dairesel olması,kontrol
kolunun ise doğrusal hareket etmesidir.Servo koluna pushrod bağlantısını
yaptığımızda bağlantı eğer servo koluna 90 derecelik bir açı ile oluyorsa
servonun dairesel hareketi sonucu pushrod her iki yöne eşit miktarda hareket
eder.Ancak biz bunu 90 derece değil de açılı olarak takarsak bir açının
çok olduğu yönde hareket fazla az olduğu yönde ise az olacaktır.Resim 1 bunu
göstermektedir.Böylece dönüş yaptığınız yönde içerde kalan kanadın sürüklemesi
aileronun fazla hareketi yüzünden daha fazla olacaktır.
Resim 2 de ise tipik alttan kanatlı bir modelin kanat servo
bağlantısı görülmektedir.Bu durumda aileron tork kolununujn bağlantı açısının
değiştirilmesi bize farklı aileron hareketi sağlayacaktır.Normalde kol
servoya her iki tarafa eşit hareket edecek şekilde bir açıda bağlanır.Ancak biz
bu aileron tork kolunun bağlantı açısını değiştirerek aileonun bir yönde daha
fazla bir yönde daha az hareket etmesini sağlarız.Şimdi sağ ailerona göre
düşünelim.Amacımız sağa dönüşte sağ kanadın aileronun daha fazla hareket ederek
daha fazla sürükleme sağlaması ve bu şekilde adverse yaw etkisini
azaltmak.Bunun için sağ aileronun kolunun açısını servoya göre daha fazla
arttırmamız lazım.Yani önceden aileron kolu servo mil eksenine göre 90 derce ise
bunu 120 derceye çıkartarak kolu uçağın arkasına doğru eğersek servo sağa dönüş
için aileron kumandası vermek üzere kolu çektiğindeki aileronun hareketi sola
dönüş için verilen hareketten daha fazla olacaktır.Eğer bunu üstten kanatlı bir
uçakta olduğunu düşünürsek bu seferde tam tersi yöne eğim vermeliyiz.Buna dikkat
edin.
Pekala pushrod/bellcrank sistemlerinde ne olacak ? Bunun için
resim 3 e bakın.Burada işimiz daha kolay.Daima servo kolu çektiğinde
aileron yukarı kalkacak durumda bağlantı yapın.Böylece doğal olarak değişken
aileron hareketi verebilirsiniz.Resimdeki gibi bağlantı yaptığınızda servo kolu
çektiğindeki mesafe ittiğindeki mesafeden daha azdır.Böylece değişken aileron
ayarı yapmış olursunuz.
Bunun yanında resim 4 de görüldüğü gibi kolun bağlantı açısı 90
derce olmadığı için doğal olarak değişken aileron ayarı yapmanıza müsade eder.Pushrodu
yekenin deliklerinde aşağı yukarı kaydırarak menteşelere göre pushrodun açısı
değişeceğinden daha da farklı oranlarda aileron ayarı
yapabilirsiniz. Kolay gelsin.Herkese kazasız kırımsız uçuşlar dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder