Burada bahsedeceğim motor durması bütün
bakımları yapılmış problemsiz bir motorun birden durmasıdır.Özellikle kalkış
sırasında ve loop atarken başınıza gelen yada gelecek bir durumdur.Motorlar
çeşitli marka ve çeşitli kalitede olduğundan başınıza gelmemiş yada gelmeyecek
olabilir.
Güneşli bir pazar sabahı kalktınız, açık pırıl pırıl bir gökyüzü,sıfır
rüzgar,güzel bir kahvaltı.Üstelik eşinizde uçuşa gitme ev işlerine yardım et
diye dırdır etmedi , üstelik hayırlı uçuşlar bile dedi :)) Hazırlandınız ve
doğru piste.Ekipte tamam.Uçağı hazırladınız.Motor start, ayarlar tamam
.Uçağınızı tuttunuz, tam gaz verdiniz. Motor homurdanarak devrini aldı ve
vızıldamaya başladı.Sanki motorunuz her zamankinden daha performanslı.Sanki
uçağı koparıp alacak gibi.Uçağınızı bıraktınız .Uçağınız ok gibi fırladı
hızlandı,hızlandı elevatöre yüklendiniz yerden kesildi biraz daha yüklendiniz
tırmanma açısı derken motor sesi değişti ardından durdu.En kötü durumlardan
biri.İrtifa düşük, sürat düşük, uçak sizden uzaklaşıyor.Daha da kötüsü karşıda
ya ağaçlar olur yada bina.Hafif dönüş verdiniz.Sürat düştü ardından stall ve
kontrolsüz düşüş. Şanslı iseniz ufak bir kırımla yada hasarsız
kurtulursunuz.Şans yoksa geçmiş olsun.Peki ne oldu ? Her şey yolundayken ne
değişti de bu duruma düştünüz ? Motorunuz neden durdu ?
Çok basit.Bu durum modelcilerin başına iki durumda gelir.Birincisi
yukarıda bahsettiğimiz özellikle kısa pist olan yerlerde uygulanan kısa kalkış
paternin de.Diğeride uçak yeterince süratli değilken atılmak istenen looplarda
olur. Olaya baştan başlayalım.Motorunuzu çalıştırıp ayarladınız.Her şey
normal.Uçağınızı tutarak tam gaz verdiniz.Motorunuz tam gaz çalışıyor.Her şey
normal.Uçağınızı bıraktınız.Uçağınız büyük bir hızla ileri fırladı.İşte her şey
bu an başlar.Uçağınızın hızı ve uçağın üzerindeki tüm ekipmanların hızı
başlangıçta sıfırdır.Buna yakıtınızda dahil.Ancak uçağınız hızlanmaya başlayınca
ataletten dolayı yakıtınız geriye gitmek ister.Buda motora giden yakıt
miktarının azalmasına sebep olur. Eğer iğneniz fazla kısık ise, yakıt hattınız
uzun ise,yakıt tankınızın seviyesi karbüratörünüzün altında ise, eksozunuz da
kaçak varsa ve en kötüsü uçağınızı yerden kaldırırken birden dikleniyorsanız
motora giden yakıt iyice azalır ve motorunuz devir kaybederek birden
durur.Şansınız varsa motor uçak yerden kesilmeden durma belirtisi gösterir.Bu
durumda hem gaz kesip kalkıştan vazgeçin.Uçağınızı geri getirip Eksozunuzun
gevşek olup olmadığını kontrol edin.Gevşek değilse tam gaz iğnesini bir iki
klik açıp tekrar kalkmayı deneyin.Eğer problem devam ediyorsa uçağınızı tam
gazda değil de yarım gazda serbest bırakın biraz hızlandıktan sonra motora
yavaşça gaz verin.Uçağınız yerden kesildiğinde birden bire diklenmeyin.Gerçek
uçaklar gibi yavaş yavaş irtifa kazanın.Bu hem motorunuzun durma riskini
azaltır, hem motorunuzun fakir çalışmasını azaltarak ömrünü uzatır hem de
uçağınızın daha çabuk süratlenmesini sağlar.Ayrıca özellikle çok güçlü
motorların ve büyük çaplı pervanelerin olduğu uçaklarda birden diklenildiğinde
uçağın sürati birden düşeceğinden ve AOA açısı bozulacağından uçağınız stall
olur.Uçağın hakimiyetini kaybedersiniz ve uçağınız motor torku ve pervane
etkisiyle burularak ters dönüp yere çakılır. Son olarak da imkanınız varsa yakıt
pompası kullanın.Bu uçağınıza her zaman ve her şartta yakıt gitmesini
sağlayacaktır.
İkinci olarak uçak yeterince süratli değilken atılmak istenen looplarda
olur.Şartlar yine aynı.Sürat düşük .Dolayısı ile yakıtın sürati düşük.Bu yüzden
birden diklendiğinizde yakıt hem yerçekimi etkisi ile hem de ataletten motora
gitmemek için direnç gösterir.Sonuçta motor durur.Bunun için loopa girmeden önce
gaz açtığınızda uçağın süratinin artmasına izin verin.Daha sonra loopa girin.Çok
keskin looptanda kaçının.
Sonuç olarak uçağınızı ve motorunuzu tanıyın.hangi şartlarda nasıl cevap
veriyor.Bu sizin kötü sonuçlarla karşılaşmanızı engelleyecektir.
Kazasız-kırımsız uçuşlar dileğiyle.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder