Gelen maillerde yada karşılaştığım modelcilerin çoğunun sorduğu sorduğu
sorulardan bir tanesi de modellerinde kullanacakları motorun gücü hakkında.Çoğu
modelci çok güçlü bir motorun uçakları için daha iyi olacağını yada daha fazla
performans elde edeceklerini sanmaktadır. Oysa bu düşünce bir yere kadar doğru
ancak her zaman doğru değildir.
Her yeni ürün dizayn edilirken öncelikle bu ürünün sahip olacağı özellikler
belirlenir. Daha sonra ürün dizayn edilir, prototipi yapılıp test edilir.İstenen
özellikleri sağlamıyorsa gerekli düzeltmeler yada değişiklikler yapılır.Başarılı
olursa üretime devam edilir.Pazarlama aşamasında da ürünün özellikleri
belirtilir.Örneğin 40 lık bir trainer modelini örnek alalım. Üretici firma motor
hacmini piyasadaki motorlara göre belirlemiş ve standardını koymuştur.Hatta
modelini değişik motorlarla deneyerek motor markasını bile tavsiye eder.Üretici
derki bu model 35 -45 lik motorla uçar. Pekala biz bu uçağa daha iyi uçsun diye
52 lik yada 61 lik bir motor takarsanız ne olur ?
1.
Motor dizayn edilen uçağın motor ölçülerinden büyük olduğu için uçağın ağırlığı
artacak,ayrıca CG yi dengelemek için ağırlık eklemek zorunda
kalabileceksiniz.Buda uçağın ağırlığını dolayı ile stall süratini
arttıracaktır.
2.
Uçak max. dizayn süratinden daha süratli uçacağından uçak daha fazla yük altında
olacaktır.Özellikle yüksek süratte ani dalış ve çıkışlarda aşırı
"G"
kuvveti sebebiyle uçağınızın üzerine fazla yük bindireceği için uçağınız daha
çabuk yıpranacaktır.Motor bağlantı noktaları, uçağınızın bağlantı noktaları
zayıflayacak hatta uçağınız bu yüke dayanamayıp özellikle kanat katlanması
meydana gelebilecektir.
3.
Uçağınız daha süratli uçacağı için uçağınızın uçuşunu kontrol eden hareketli
yüzeyler (aileron, elevatör, rudder) daha hassas olacak uçuşunuzu
zorlaştıracaktır.Hatta süratinizin çok fazla olduğu durumlar da kontrol
yüzeyleri uçağınızı kontrol edemeyecek duruma düşebilir.
4.
Motorunuz büyük olduğu için daha büyük çaplı pervane takacaksınız.Bu yüzden
pervane etkisi artacaktır.Yüksek hızda trim yapıp gaz kestiğinizde uçağınızın
triminin çok bozulduğunu özellikle aileron triminde bozulma olduğunu
göreceksiniz.Uçağınız yüksek hızda normal uçarken inişe geçtiğiniz de uçağınızın
triminin bozulup sol kanadını yatırdığını göreceksiniz.Buda inişinizi
riske sokacaktır.
5.
Motorunuza ani gaz verdiğinizde motor torku ve pervane etkisi yüzünden uçağınız
burulacaktır.Özellikle düşük süratte bu sizin için büyük tehlike yaratır.Örneğin
son yaklaşmada pisti tam karşılayamadınız süratiniz stall süratine çok yakın.Pas
geçmek isteyip gaz açtığınızda modelinizin sol kanadı hiç beklemediğiniz bir
biçimde aşağı düşürecektir.Hele birde keskin bir yükseliş kumandası verirseniz
yandınız demektir.Uçağınız burnunu havaya kaldırıp asılı kalacak daha siz
ne olduğunu anlayamadan soldan ters dönüp kendini yere vuracaktır.
6.
Loop atmaya kalktığınızda loopun sonunda uçağınızın sürati sıfıra düşer.Bu
durumda motor genelde tam gaz pozisyonundadır.Bu yüzden motor ve pervane
bütün gücü ile uçağı burmak ister.Buna bağlı olarak ta loopun sonunda uçağınız
düz uçuşunu bozar ve burulur.Bu hem hareketin güzelliğini bozar hemde uçağınızı
tehlikeye sokar.Eğer gaz kesip uçağınızı toplamakta geç kalırsanız uçağınız
burun aşağı virile girecektir.Gaz kesip kumandaları nötürleyip uçağınızın düz
uçuşa geçtiğini gördükten sonra yükseliş kumandası ile yere paralel uçuşa
geçerek gaz açmazsanız büyük bir ihtimalle uçağınız burun aşağı yere çakılacaktır.
7. Kalkış
sırasında uçağınız birden hızlanacaktır.Sizde buna güvenip birden dik bir kalkış
yaparsanız uçağınız helikopter gibi havada asılı kalacak ve burularak ters dönüp
kendini yere vuracaktır.(5. maddedeki gibi)
Pekala biz uçağımız daha iyi uçsun diye büyük motor takmadık mı ? Amaç ne idi
sonuç ne oldu ? Unutmayın reklamlarda dedikleri gibi
"Kontrolsüz güç güç değildir."
Herkese kazasız-kırımsız uçuşlar dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder