Pervane etkileri yazısını okuduysanız uçağımızın düşük süratte - yüksek
süratte ve yüksek hücum
açısı
ile uçtuğu zaman sola doğru dönmeyi
istediğini biliyorsunuz.Ancak bundan bahsederken uçağımızın motor
ekseninin,dolayısıyle
uçağı öne doğru çeken kuvvet ekseninin uçağın eksenine paralel olduğunu
düşünerek
bahsettik.Bu
her zaman iyi bir şey değildir.Bütün pilotlar doğru zamanda doğru oranda
sağ rudder kumandası
vermeyi
bilemeyebilir.Yada o tecrübede olamayabilir.Herkes uçağının daima düz uçmasını
ister.İşte bu yüzden
uçağımızın
her zaman düz uçması için motorun uçağın
açısına göre olan açısını birkaç derece kadar sağa doğru
ayarlarsak
bu problemi kolaylıkla çözeriz.
Motorumuza birkaç derece sağa doğru açı verdiğimizde doğal olarak uçağı
ileri çeken kuvvet sağa doğru
birkaç
derecelik bir eğimle çekerek uçağı sağa döndürmek isteyecektir.Eğer bu
kuvvet pervane etkisi ile sola doğru
olan
kuvvete eşit olursa uçağımız düz uçacaktır.Ancak şunu unutmayın.Bu
dengeleme uçağınız düz uçarken etkili
olacaktır.Eğer
uçağınızı ters uçuşa geçirirseniz bu açı sola doğru döneceği için
pervane etkisinin kuvvetini
DAHA
DA arttıracaktır.
Motor açısı aynı zamanda aşağı yada yukarı ayarlanarak bazı problemler
çözülebilir.Kanat profilinin
alt
kısmı düz olan eğitim modellerinde özellikle motor tam güçle çalışırken
model sürekli aşırı derecede yukarı
tırmanmak
ister.Eğitim modelleri genellikle yarım gazda trim yapılır ve pilot bu süratte
uçar.Ancak uçağa tam
gaz
verildiğinde uçak tırmanmak ister.Bunu engellemek içinde motor açısını uçağın
açısına göre birkaç derece
aşağı
doğru ayarlarız.Böylelikle uçağın her süratte düz uçması sağlanır.
Motor açısını ayarlamak çok kolaydır.Motor yatağının altına koyacağınız
çeşitli kalınlıktaki pullar
probleminizi
çözecektir.Öncelikle profesyonel olarak dizayn edilmiş kitlerde bu
açılar belirlenmiştir.Parçalar
kesilirken
bu açılara göre kesilmiş ve ayarlanmıştır.Ayrıca bu açıların planda
ne kadar olacağı belirtilmiştir.
Ancak
bu açılar çok az olduğundan inşaa sırasında hatalı yapıştırma yapılırsa
yanlış olabilir.Ayrıca plandan
kendiniz
yapıyorsanız tam olarak bu açıları ayarlayamayabilirsiniz.Yada bir kaza
sonucu motor yatağının
bağlı
olduğu firewall kırılabilir.Yenisini yaptığınızda yada yapıştırdığınızda
aynı açıyı veremeyebilirsiniz.
Pekala
doğru açıyı nasıl bulup ayarlayacağız ?
1. Eğer uçağınız düşük süratte ve yüksek süratte uçarken sola doğru
çekiyorsa yada sola dönerken burnunu
aşağı
düşürüp sağa dönüşte burnunu yukarı kaldırıyorsa motora sağa doğru
vereceğiniz birkaç derecelik açı
problemi
çözecektir.
2.Uçağınızı tam gaz uçarken trim yaptınız.Uçağınız düz uçuyor
fakat gaz kesince burnunu aşağı veriyor.Tekrar
trim
yaptınız.Ancak gaz verince de tırmanmaya başladı.Motora vereceğiniz birkaç
derecelik aşağı doğru açı
bu
probleminizi çözecektir.Doğru açı derecesini birkaç uçuştan sonra bulacağınıza
eminim.
Yukarıdaki teknikler uçağınızın triminin bir bölümüdür.Eğer uçağınız
istediğiniz gibi düz uçmuyorsa üzerinde
değişiklik
yapmaktan korkmayın.Motor açısını değiştirmek hem kolay hem de hoşnut
olmadığınızda geri alınması
mümkün
bir değişikliktir.
İYİ
UÇUŞLAR.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder