BUJİLER (GLOW PLUG'S) NEDEN YANAR ?+
Motorunuzdaki ana ateşleme sistemi bujilerdir.(Glow Plug) Diğer önemli öğe ise kompresyon yani
sıkıştırmadır.Buji ve kompresyon ortak olarak yakıt hava karışımının ne zaman yanmaya başlayacağını
belirler.Bunlardaki bir problem motorunuzun düzgün çalışmamasına yada hiç çalışmamasına sebep olur.
Ancak motorlardaki esas ateşleme problemlerinin ana kaynağı bujilerdir.
Neden bujiler problem çıkarır ? : Bunun dört ana sebebi vardır. Beşinci sebep ise eskimiş/yıpranmış
bujidir.Bujiler çalışmak için yani ısılarını istenen seviyede tutmak için yakıtınızın içindeki alkolün
sağladığı katalitik (kimyasal) reaksiyonu kullanırlar.Bujiler kullanıldıkça/eskidikçe buji elementi yanma
sonrası ortaya çıkan artıklarla (karbon vb.) kaplanır.Buda bujinizin çalışmasını engeller.
Diğer dört problemin birincisi motorunuzun fazla fakir (lean) çalışmasıdır. Fakir çalışan motor çok ısınır.
Yüksek ısı altında buji elementi yanar, erir yada parçalanır. Bu arada gereğinden fazla nitro kullanımı
ısının aşırı artmasına sebep olacağından hem bujinize hem de motorunuza zarar verecektir.
Fazla batarya voltajı da (max.1.5 volt) bujinizin can düşmanıdır. 1.5 voltun üzerindeki voltaj bujinizi
yakar.1.5 volta yakın voltajlar hemen bujinizi yakmasa bile ömrünü çok büyük ölçüde kısaltır.Fazla voltaj
demek bujinizin üzerinden fazla akım geçmesi demektir.Dolayısı ile buji fazla ısınacak demektir.Aşırı ısı
buji elementinin erimesine sebep olur. Metallerin boyu ısı arttıkça uzar.Buji elementinin flamanları
arasındaki boşluk çok azdır. Isındıkça element birbirine yaklaşır, yaklaştıkça ısı artar. En sonunda buji
yanar.Ayrıca ısı metalin dayanıklığı azalır. Hatta bazı arkadaşlar buji daha iyi çalışsın diye buji
flamanının aralarını birbirine yaklaştırır. Bu sadece bujinin yanmasını kolaylaştırır. Ayrıca fazla kızgın
buji erken ateşlemelere sebep olur.Bataryanız bujiyi parlak portakal rengi yada kırmızıya yakın portakal
rengi alacak kadar ısıtmalıdır.Eğer beyaza yakın bir renk alıyorsa buji yakında yanacak demektir. Bunu
kontrol etmek için bujinizi sökün ve bataryayı bağlayın.Buji elementinin parlaklığını kontrol edin. Eğer 1.2
voltluk şarjlı pil kullanıyorsanız kontrole gerek yok. Ancak 1.5 voltluk pil yada power panel kullanıyorsanız
mutlaka bujinizin rengini kontrol edip ona göre ayarlama yapın.Power panelinizin göstergesine güvenmeyin.
Muhakkak buji parlaklığını görün. Bu arada kesinlikle 12 volt vererek yada pilleri birbirine seri bağlayıp
bujiyi ısıtmaya kalkmayın.Bujinizi yakmaktan başka bir işe yaramaz.Diğer bir sebep motorunuzdaki
titreşimdir.Balansı ayarlanmamış pervane, hasar görmüş spinner, gevşek motor bağlantısı,eğri krank mili
(Uçağınız düştükten sonra pervaneyi bağladığınız mili kontrol edin.) vb. durumlar titreşime sebep olurlar.
Bu titreşim zamanla ısı etkisi ile birleşerek buji elementinin kopmasına sebep olur.
Bütün bunların yanında bujinin kirlenmesi de bujinin ömrünü azaltır.Buji elementi çok küçük olup, çok
küçük bir yuvanın içine yerleştirilmiştir. Havadan yada yakıttan gelen pislikler, motor yataklarından ve
zamanla aşınma sonucu piston ve gömlek yüzeyinden kopan mikron seviyesindeki metal parçacıklar ve
yanma sonucu motorda oluşan karbon buji üzerinde toplanarak bozulmasına sebep olur.Yine bunun
yanında piston ve yanma odasında zamanla oluşan karbon birikintileri kopup bujiye çarparak zarar verir.
Kaliteli bir buji düzinelerce uçuşta problem çıkartmamalıdır.Eğer kısa zamanda bujiniz yanıyorsa bunu
mutlaka araştırmalısınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder